Raport z ewaluacji projektu Erasmus+
Raport z ewaluacji projektu Erasmus+ pt. „Praktyki zawodowe dla ZSP w Klimontowie” realizowanego przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Św. Urszuli Ledóchowskiej (nr projektu: 2017-1-PL01-KA102-037100)
- Przedmiot badania:
Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych szczegółowych celów projektu oraz organizacja praktyk zawodowych, ocena wpływu staży na uczestników/uczestniczki współpraca pomiędzy partnerami projektu i jej rezultaty oraz zarządzanie poszczególnymi etapami projektu. Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie z zapisami umowy sporządzili raporty z odbycia praktyk w systemie Mobillity Tool, w terminie zgodnym z umową. Ewaluacja została również przygotowana na podstawie ankiet ewaluacyjnych, w tym dot. przygotowania językowego, pedagogicznego i kulturowego.
- Cele badania:
- Zbadanie, czy założone cele w projekcie zostały prawidłowo zrealizowane
- Zbadanie, czy osiągnięto zaplanowane efekty uczenia się
- Obszary ewaluacji
Ewaluacja projektu prowadzona była w dwóch obszarach:
a) na poziomie projektu.
W tym obszarze zakres ewaluacji obejmował:
– proces kwalifikacji uczestników na staż
– przygotowanie pedagogiczne, kulturowe i językowe
– organizację stażu – współpracę partnerską
b) na poziomie uczestnika projektu.
W tym obszarze ewaluacja obejmowała realizację programu stażu w zakresie:
– nadzoru merytorycznego w trakcie stażu
– poziomu satysfakcji uczestników
– wpływu i oddziaływania na uczestników
– podniesienia umiejętności i kompetencji językowych
– podniesienia kompetencji zawodowych
– wykorzystania zdobytej wiedzy i doświadczenia
4. Metody i narzędzia ewaluacji:
– ankiety ex-ante, mid -term, ex-post w formie : PAPI – papierowej ( uczniowie )
– raport w systemie Mobility Tool
– wywiad
– obserwacja
– prezentacje multimedialne uczniów/uczennic
– analiza dokumentacji
– wywiad z koordynatorem projektu (IDI)
– analiza dokumentacji projektowej ( dokumentacja rekrutacyjna, dzienniczki uczniów/uczennic, zdjęcia, listy obecności, certyfikaty, raporty końcowe, Europassy)
5. Sposób prezentacji wyników:
– prezentacja raportu z ewaluacji na Radzie Pedagogicznej
– przekazanie raportu organowi prowadzącemu
– umieszczenie raportu na stronie internetowej szkoły
6. Wyniki z badania:
Projekt zakładał uczestnictwo 80 uczniów/uczennic z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Św. Urszuli Ledóchowskiej kształcących się w technikum tj. na poziomie ponadgimnazjalnym:
-40 uczniów z Technikum Handlowego tj. 20 uczniów w roku szkolnym 2017/18 i 20 uczniów w roku szkolnym 2018/19
– 40 uczniów z Technikum Mechanicznego i Handlowego, tj. 20 uczniów w roku szkolnym 2017/18 i 20 uczniów w roku szkolnym 2018/19
Uczniowie/uczennice wybrani rozstali do wyjazdu na podstawie oceny liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji. Zakwalifikowani uczniowie/uczennice wyjechali na dwutygodniowe praktyki zawodowe do Niemiec.
Wśród uczniów/uczennic zostały przeprowadzone ankiety przed przystąpieniem do projektu, w których uczniowie/uczennice odpowiadali m.in. na następujące pytania:
– w jaki sposób dowiedzieli się o możliwości uczestnictwa w projekcie,
– dlaczego chcą uczestniczyć w projekcie, – czego oczekują po odbyciu praktyk,
– jakie umiejętności chcą nabyć w trakcie odbywania stażu.
Ankiety przeprowadzone w trakcie mobilności, a także po jej zakończeniu dotyczyły m.in. odpowiedzi na pytania:
– czy dobrze były zorganizowane praktyki,
– czy uczniowie/uczennice poprawili/ły swoje umiejętności zawodowe i językowe,
– czy odpowiadał im czas trwania stażu,
– czy po raz kolejny chcieliby/chciałyby wziąć udział w stażu zagranicznym.
Po zakończeniu przygotowania językowego, kulturowego i pedagogicznego, zostały przeprowadzone wśród uczestników/uczestniczek ankiety badające m.in.:
– satysfakcję,
– jakość zajęć,
– zaangażowanie prowadzących,
– zaangażowanie uczniów/uczennic.
Odpowiedzi we wszystkich ankietach kształtowały się na poziomie znacząco przewyższającym 90 % bardzo zadowolonych uczestników/uczestniczek z przeprowadzonych zajęć.
Ewaluacja mid-term (w trakcie trwania projektu) opierała się na ankietyzacji oraz stałym kontakcie mailowym i telefonicznym. Koordynator wykorzystał raporty i sprawozdania uczestników/uczestniczek w celu oceny stopnia realizacji zaplanowanych celów i rezultatów, a ponadto posłużyły one jako narzędzie które pomogło w stałym ulepszaniu projektu i realizowaniu go w sposób bardziej efektywny.
Wyniki ewaluacji mid-term pomogły w wykryciu wszelkiego rodzaju dysfunkcji i nieprawidłowości. W ramach projektu odbywały się regularnie spotkania zespołu zarządzającego w celu weryfikacji przebiegu staży oraz lepszego poznania stopnia osiągania celów. Prowadzony był także monitoring finansowy projektu oraz harmonogramu działań. Koordynator i opiekunowie, a także przedstawiciele ze strony partnera, opiekujący się grupami w Niemczech miały ze sobą stały kontakt mailowy, telefoniczny. Podczas licznych rozmów omawiane były i zarazem rozwiązywane wszelkie problemy i niejasności. Kontakt telefoniczny i mailowy pozwalał na bieżące monitorowanie przebiegu staży i oceny zadowolenia uczniów z tak przeprowadzonych praktyk.
Na poziomie projektu prowadzona ewaluacja pozwoliła na zweryfikowanie stopnia osiągniętych celów i rezultatów, a w odniesieniu do uczestników/uczestniczek przede wszystkim na zweryfikowanie stopnia osiągnięcia/polepszenia kompetencji językowych, zawodowych i społecznych.
W zakresie kompetencji językowych uczniowie/uczennice w bardzo wysokim stopniu (blisko 90%) poprawili swoją znajomość języka niemieckiego, a także nabyli większą swobodę w posługiwaniu się językiem niemieckim, jak również poszerzyli słownictwo branżowe, w tym nabyli większą pewność siebie podczas konwersacji w języku niemieckim.
W zakresie kompetencji społecznych oraz kulturowych uczniowie nabyli umiejętności pracy w zespole międzynarodowym, potrafią nawiązać kontakty z pozostałymi pracownikami, poznali nową kulturę i nowe środowisko pracy, jak również rozwinęli umiejętność pracy w grupie.
Analiza ankiet wypełnionych w systemie Mobility Tool jednoznacznie wskazuje, iż uczniowie/uczennice jako główne powody udziału w stażu wskazali:
- wzrost i podwyższenie kompetencji zawodowych
- możliwość mieszkania za granicą
- możliwość nauki/udoskonalenia znajomości języka obcego
- możliwość poznania nowych osób
- ze czas trwania stażu był odpowiedni
Uczniowie/uczennice wysoko ocenili jakość merytoryczną szkolenia w organizacji przyjmującej, jakość metod nauczania, zakwaterowania i organizacji podróży – na poziomie powyżej 90%.
Ogólna satysfakcja z mobilności w ramach programu Erasmus+ wyniosła 96,25%.
Każda z czterech grup wyjeżdżających na praktyki zawodowe do Niemiec po przyjeździe wykonała i przedstawiła na konferencji podsumowującej prezentację multimedialną z pobytu w Schkeuditz. Prezentacja pokazuje zarówno pracę podczas stażu jak też, po brzegi wypełniony czas wolny.
Podczas trwania projektu i po jego zakończeniu koordynator projektu wraz z opiekunami, specjalistami zajęć zawodowych oraz nauczycielami – językowcami na bieżąco analizowali dokumentację, prowadzili dyskusje na temat wypracowanych zachowań, nabytych umiejętności, jak też ogólnej satysfakcji uczniów/uczennic z pobytu na praktykach zawodowych w Niemczech.
Raport z ewaluacji projektu został przedstawiony na Radzie Pedagogicznej .
Raport został również przedstawiony i przesłany w formie papierowej do organu prowadzącego oraz umieszczony na stronie szkoły.